Czym charakteryzują się opony letnie?

letnia opona

Bezpieczeństwo jazdy oraz możliwe do uzyskania osiągi zależą w znacznym stopniu od rodzaju zamontowanego ogumienia. Powinno ono być dobrze dopasowane do konkretnego auta pod względem wymiarów, nośności oraz indeksu prędkości wskazującego jakie obciążenia są w stanie znieść w czasie szybkiej jazdy, zarówno, jeżeli chodzi o działające na nie siły dynamiczne, jak i generowaną temperaturę. Równie istotne będzie dobranie gum do panujących warunków pogodowych, a więc pory roku. Sposobem na zapewnienie właściwej przyczepności w każdej sytuacji drogowej będzie regularna wymiana opon. W Szczecinie najlepiej skorzystać w tym celu z usług firmy Auto Gent, która oferuje też przechowywanie opon, usługi wulkanizacyjne i prostowanie felg. Przekonajmy się, czym powinny się charakteryzować opony letnie i sprawdźmy, kiedy warto zdecydować się na ich założenie.

 

Co wyróżnia opony letnie?

Opony letnie są wykonane z mieszanki gumowej, która jest mniej elastyczna niż opony zimowe oraz zapewnia mniejszą ścieralność przy temperaturach przekraczających +5°C. Dzięki temu podczas letnich upałów nie zużywają się zbyt szybko i nie tracą przyczepności nawet wówczas, gdy nagrzeją się w czasie jazdy. Cechą charakterystyczną opon letnich jest też inna od opon zimowych budowa bieżnika. Lamelki są tu rozłożone w mniejszych odstępach, a przerwy między nimi mają geometrię, która ułatwia odprowadzanie wody, co gwarantuje uniknięcie poślizgu nawet podczas poruszania się po pokrytej wodą drodze. Co równie ważne, opony letnie z uwagi na kształt bieżnika są też z reguły znacznie cichsze niż zimowe, co wynika z faktu, że przy dodatnich temperaturach mają od nich mniejsze opory toczenia.

 

Kiedy zmienić opony na letnie?

Zmiany opon na letnie należy dokonać wówczas, gdy mamy pewność, że nie wrócą już mrozy, a temperatura utrzyma się na średnim poziomie +5°C. Warto pamiętać, że jazda na oponach letnich po głębokim śniegu lub przy sporym mrozie jest niebezpieczna, ponieważ wydłuża się droga hamowania, zmniejsza trzymanie boczne oraz pogarsza przyczepność podczas przyspieszania.